A veces lo efectuado por la naturaleza –por tanto secundum naturam según el origen– no es secundum naturam por el fin: no es perfectivo de la naturaleza misma.
Esto es lo que ocurre, por ejemplo, en la generación de seres monstruosos, que son como peccata naturae, y praeter naturam89 Es significativo, por ejemplo, que en este tipo de seres falte precisamente la virtud de generar un ser similar a sí. En ellos se quiebra por alguna causa la ley general según la cual la naturaleza no hace nada en vano, natura non facit frustra: no falla en lo necesario ni sobreabunda en lo superfluo. En la generación de «monstruos», tenemos un ejemplo de actividad «natural» por su origen que, por desviarse del fin, no admite el calificativo de secundum naturam90.
89. «Natura nichil facit frustra, neque deficit in necesariis, nisi in animalibus orbatis et imperfectis, sicut sunt animalia monstruosa, quae quidem monstra animalibus accidunt preter intentionem naturae ex corruptione alicuius principii in semine; set animalia immobilia sunt perfecta in sua specie et non sunt orbata quasi monstra (cuius signum est, quia generant sibi simile et habent debitum augmentum et decrementum, quod non est in animalibus orbatis) ergo in huiusmodi animalibus natura nichil facit frustra, neque deficit in necesariis». Sent. Lib. de An., III, cap. VIII, 217-228 (Leonina); lectio XIV, n. 811 (Marietti).
90. «Hoc ipsum igitur quod in arte contingit esse peccatum, est signum quod ars propter aliquid operetur. Ita etiam contingit in naturalibus rebus; in quibus monstra sunt quasi peccata naturae propter aliquid agentis, inquantum deficit recta operatio naturae. Et hoc ipsum quod in naturalibus contigit esse peccatum, est signum quod natura propter aliquid agat». In Phys. Ar., II, cap. VIII, lectio XIV, n. 3 (Leonina); n. 263 (Marietti).